1. Home
  2. /
  3. Ik ben patiënt/mantelzorger
  4. /
  5. Van aanmelding naar begeleiding...

Van aanmelding naar begeleiding tot afrondingsgesprek

  • Iedereen kan zich telefonisch aanmelden met een vraag. Samen wordt de dringendheid van de vraag beoordeeld. U krijgt altijd een antwoord.

Voor de palliatieve patiënt:

  • De aanmeldingen gebeuren door de patiënt, zijn naasten, de huisarts, de thuisverpleegkundige, de sociale dienst van het ziekenhuis, een woonzorgcentrum, een thuisvervangende opvang, als door derden.
  • Indien noodzakelijk wordt onmiddellijk een dringend bezoek gepland.
  • Een deskundige palliatieve zorg neemt contact op met de patiënt of zijn naasten om een huisbezoek te plannen.
  • De deskundige palliatieve zorg komt op huisbezoek: tijdens het gesprek worden de vragen, de wensen en de waarden, de noden van de patiënt en zijn naasten besproken. De deskundige palliatieve zorg schets ook de mogelijkheden die PHA kan bieden.
  • De deskundige palliatieve zorg gaat, na akkoord van de patiënt en zijn naaste, in overleg met de huisarts en de andere hulpverleners die bij de patiëntsituatie betrokken zijn. Onder hen wordt een verder beleid besproken en de vastgestelde zorgnoden gedeeld. De deskundige palliatieve zorg wil tijdens dit overleg vooral advies verlenen, ondersteuning aanbieden en soms ook de coördinatie van de zorg op zich nemen.
  • In functie van de noden worden met de patiënt en zijn naasten afspraken gemaakt over vervolgbezoeken of over verdere telefonische opvolging.
  • Naast deze geplande acties kunnen patiënten en hun naasten tussendoor altijd contact opnemen met de deskundige palliatieve zorg (nieuwe vragen, blijvende onduidelijkheden, veranderende of nieuwe symptomen, …).
  • Na het overlijden volgt, na afspraak en akkoord, een afrondingsgesprek met de familie en mantelzorgers.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Geen producten in je winkelmand.